tirsdag 17. april 2012

Om båten

Det er en båt med mast, en såkalt seilbåt. Nå skal jeg ikke gjøre meg dummere enn jeg er er. Jeg har faktisk seilt litt før. Foreksempel seilte jeg seilbrett på åttitallet. Dessuten ble jeg invitert med på familieseiltur i Hellas med min fetter. Det var skikkelig stas. Men altså litt om båten her: det er en fransk båt, en Alubat Ovni 395. Jeg liker franske ting. Hvis du er seriøst interessert i båter sjekker du ut verftets nettside alubat.com. Hvis du vil høre hva jeg synes er viktig med båten leser du videre:

Den har fin farge.
Båten er laget i aluminium og jeg synes den grå, umalte fargen på skroget er kjempelekker. Den er 100% resirkulerbar! Dessuten er den ikke mahognibrun i interiøret men har treverk i lys eik. Dermed slipper vi å skamme oss over bruk av regnskogtømmer og føle oss som pappaen til Pippi Langstrømpe eller kaptein Sortebill og andre sjøulker. Neida, her er det lyst og trivelig interiør, som i et hvilket som helst Bonytt eller Skjöna hem-magasin.

Den har senkekjøl.
Omtrent som de seilbrettene jeg kjenner til fra åttitallet. Regner med at det blir omtrent det samme.

Den er dyr.
Da er den sikkert bra. Dessuten har Cecilie Skog kjøpt en Alubat Ovni. Hun er jo såå kul. Hvis hun kan overleve i polare støk i en sånn båt, kan vel vi klare oss en stormfull vinternatt i Kristiansand.

Teknisk rom.
Den har bare to soverom - eller lugarer som det kalles. Men den har et digert lagringsrom til stæsj.
Og vi har jo endel stæsj: ski, klatreutstyr, crashpad, sykler og kajakkutstyr. Vi kan jo ikke seile langs Lyngsalpene og Kvaløya uten å teste noen klassiske toppturer på ski, eller seile forbi Lofoten uten å klatre opp på en topp! Eller hva med å buldre på Fugløya sør for Bodø eller padle i Steigen og langs Helgelanskysten eller... ups. Dette innlegget handler om båten. Om det tekniske rommet. Altså, det er et veldig kjekt teknisk rom ombord.

Akterliket.
Vi har lest oss litt opp på hva alt heter ombord. For du må ikke tro at taustumpene heter tau eller hyssing eller noe sånn. Nei, det heter fallet eller skjøtet, alt etter hva det brukes til. Det rareste er at  seilets ulike kanter har ulike navn; bomliket, masteliket og akterliket. Så her blir det vanskelig å ikke ha lik i lasten. Bare ikke akterliket begynner å stinke sier nå jeg.

Konklusjon
Båten ser ut til å ha blitt holdt i tipp topp stand. Den er fra 2005 og er fullt utstyrt for jordomseiling. Den har solcellepanel og vindmølle og dieselovn, som gjør at vi kan seile rundt til havs og ligge på svai uten strøm i lange tider. (Vi skal jo bare til Kristiansand. Der skal vi ligge trygt fortøyd helt til vi får lyst til å ta en tur, kanskje til Dvergsøya eller noe) Jeg legger ved et bilde  av en Alubat Ovni. Det er fra et fransk seilmagasin. Jeg skjønner ikke alt som står der, men jeg synes bildene er fine. Vi har ikke egne bilder av båten ennå. Vi kjøpte den usett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar