lørdag 28. april 2012

Forberedelsene

En ting er å forbedrede seg på en to måneders seiltur, noe annet er å flytte ut av huset og kvitte seg med det meste av eiendeler samtidig. Seilbåten er jo ferdig møblert og glassfat, keramikk og vaser passer dårlig i et hjem som gjerne krenger fra side til side.

Flyttingen
150 kvadrat bolig krympes til førti fot båt. Hvordan? Vi arrangerte Utflyttingsfest! Opplegget er at gjestene tar med seg ting når de går - altså helt motsatt av innflyttingsfest. Heldigvis har vi venner blant både akademikere og eks-narkomane, så ting gikk unna ( uten dermed å ha sagt hvem som bar ut mest) De kiipeste gjestene for dette konseptet var våre venner i miljøbevegelsen. De tullingene samler jo ikke på TING. Noen ble litt skuffet over at vi ikke skulle kvitte oss med kajakker, telt og klatreutstyr. Å neida, vi har kanskje bare førti fot båt, men vi har en 40 kvadratmeter sportsbod også.

Fri fra jobben
Jeg får to måneder permisjon uten lønn. Snakk om grei sjef. Det er meg, det. Therese, min kollega ble overrasket og glad for at hun skal slippe og jobbe for to, siden jeg har fått vikar. Det er Tove, det.

Hva sier øvrig familie?
Guttene mine tar det med fatning og med et skuldertrekk. Det er vel greit sålenge de slipper å bo i båt over tid. Noen sommeruker i båt kan jo være litt sjarmerende. En av guttene har flyttet ut allerede og den andre er på vei ut av redet. Jeg har ingen foreldre i live som vil kunne bekymre seg over dette prosjektet. Men jeg har jo Kari Mette, min kloke venninne. Hun mener det er all grunn til bekymring.

Turforberedelse
Det morsomste er jo å legge planer for toppturer, klatreturer og padling underveis. Jeg har studert guidebøker og nettsider og drømt meg bort i puddersnø og sol og blankt hav. Jeg blir skikkelig yr av disse forberedelsene. Men når jeg nå sitter å skriver på Gardermoen på vei opp til Alta ser jeg at yr.no ikke er på mitt lag. Det meldes sludd og ruskevær i en uke oppe i nord. DET har jeg ikke forberedt meg på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar