Da hjelper det å tenke på at folk driver og seiler på alle disse havene med unger og svigermødre og skrøpelige farkoster og noen ganger uten særlig kunnskaper. Det kan fort gå bra. Jeg har en sterk båt og svært kompetent mannskap. Iallfall på de første etappene. Så daler kompetansenivået. Se mannskapslista i et senere innlegg. Der henges de ut.
Øvelseskjøring
Min kjære har desverre ikke anledning til å være med å flytte båten til vinterhavna nå i høst. Han har en bok å skrive. Dermed får jeg ansvaret og er den eneste som skal seile hele veien. Resten av mannskapet hopper på og av underveis. Så nå har jeg tatt VHF-sertifikat, lært å skifte lanternepærer og øver på å ta oppvasken selv. Dessuten har jeg øvelseskjørt masse ved ulike brygger. Har øvd på å legge til - og trekke fra. Vi har jo ikke fast båtplass og da er det fint å låne en kaiplass her og der. Så i sommer har jeg ligget litt rundt. Lars har jo ikke vært hjemme, men vært padlepilegrim. Han er mer typen som går fra fyr til fyr. Sånn sett har vi det fritt og godt.
Herman har bodd hos meg i båten det meste av denne vidundelige sommeren og vært med på mange båtflyttinger.
Herman har bodd hos meg i båten det meste av denne vidundelige sommeren og vært med på mange båtflyttinger.
Jeg fikk dessuten med meg tidenes mest inkompetente mannskap på turen Kristiansand - Bamble. Når man kommer fra Vennesla og er oppvokst i Nepal er det ikke mye man har sett til havet. Langt mindre kjenner man til fender, genoa og rev.
Men skjønne kan de være likevel.
Herlig! Vi gleder oss til å følge dere nedover mot sydligere farvann!
SvarSlettSer ut som om SPOT-senderen virker også, så da har vi oversikten:
http://share.findmespot.com/shared/faces/viewspots.jsp?glId=0V64pmIq9fJsag34jLcjMBZxzUZt2RiMV
(Gårsdagens tur for å fylle diesel ble jo ikke så lang, men utrolig vakker! :))