tirsdag 8. mai 2012

Ingen skam å snu på flisa

Etter en dag i Tromsø med mange gjøremål og mye besøk, var vi klar for nattseilas mot Finnsnes. Det føles veldig trygt å være medlem av redningsselskapet når vi nå skal legge ut i ruskeværet. De kan nok redde oss ut av enhver situasjon, foreksempel hvis toalettet tetter seg til og slike seriøse hendelser.


Franske venner og gode oster
Vi fikk også vårt nye mannskap ombord i går kveld; Anne og Fred fra Grenoble. De har knapt sett havet før og Fred har aldri vært i en seilbåt som krenger. Vi er skikkelig gode når det kommer til det å håndplukke besetningen ombord. Men de er noen resere når det kommer til toppturer på ski og klatring. Dessuten har de sans for god mat og de har tatt med deilige oster fra sin lokale ostehandler. namnam


Snuoperasjon
Lars og Harald hadde laget en finurlig seilingsplan sørover om natten. Vi skulle treffe en strøm som skulle skylle oss nedover til Finnsnes. To ting gikk galt: vi kom for tidlig på strømmen, så vi fikk den i mot oss i stedet for med oss og vi fikk 22 m/sek med vind midt i mot. Dette skjedde på vakta til Harald sånn i tre fire tida. Vi lå og stampet i 0,5 knop. Det er ikke fort. Jeg og våre franske venner sov vår søteste søvn, mens Lars og Harald kapitulerte overfor naturkreftene og snudde skuta tilbake mot Tromsø igjen. Da gikk det i superfart  i medvind med bare et lite lommetørkle ute som seil. Frem og tilbake er dobbelt så langt.

6 timers seilas fra Tromsø til Tromsø
Så når Anne stakk hodet ut av kabinen denne morgenen kunne Lars ønske et hjertelig Welcome to Tromsø! Selv ble jeg vekket av et overraskende besøk; det var Petra som hadde snublet over Lars som gikk til Nille for å handle oppvaskbørster (Hittil det eneste vi ikke har funnet et ekstralager av i lukene) Petra kom inn og tok en prat på sengekanten. Hun synes det var et litt kaotisk og gyngende hjem jeg hadde fått meg. Jeg må si meg enig med Petra.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar