fredag 1. juni 2012

Bo i båt i Kristiansund

Vi øver på å bo i båt. For det er det vi skal. Bo i båt i Kristiansand. Dermed er det svært relevant å øve nettopp i Kristiansund, siden det ligner veldig på Kristiansand. Til forveksling lik Kristiansand - i mars. Det er ca 4 grader når vi står opp om morran. Både ute  - og inne i båten. Jeg har vært litt urolig for nettopp dette. Vi har nemlig ikke varmekabler på badegulvet. Hvor kult er det å ta på seg månebootsa og gå på do om morran liksom? Bildet viser en blindtest Harald utførte da han var ombord. Helt i blinde konstaterte han at Mammuts fottøy var varmest. Jeg konkluderte med at Mammut vant på design.


Men det er ikke så ille. Jeg har kanskje nevnt at denne båten er velutstyrt? Det er selvsagt rikelig med varmekilder. En Webasto er en dieselovnsgreie som blåser varm luft inn på badet og på soverommet. Så dermed kan jeg gå på badet med bare tær. Riktignok på et knøttlite bad med mer duft av diesel enn av Chanel.

Lukt er jo et tema - og klær
Nå er vi jo tross alt på ferie så det at man går rundt med et lite hint av diesel og fiskelukt i krøllane, er helt akseptabelt. Men etterhvert skal man jo gå på kontoret. Jeg har dessuten avogtil glede av å ta på meg høye hæler og kåpe for å sykle til jobb. Dette håper jeg å fortsette med. Så jeg har bedt damene på jobb om å si fra når jeg stiller på kontoret iført islender og sydvest og diesellukta trenger seg på. Da har de lovet å  slenge over et par damemagasiner og få meg på rett kjøl igjen. 

Øvelser i byssa
Vi liker å lage mat. Nå har vi en femtedel av kjøkkenarealet vi er vant med. Og kjøleskapet ligger under den benken vi lager maten oppå. Klart det byr på frustrasjoner. Særlig for den som er dårlig til å rydde underveis i kokeleringen. Det er meg, det. Man må tenke på rekkefølgen av alle ting, sa Lars, han hadde kledd av seg for å gå og ta en dusj - inne på servicebygget 30 meter fra båten. Minner om 4 graders utetemperatur.

Fordelene
Vi har notert oss noen klare fordeler med denne boformen. Det tar ca 15 minutter å rengjøre hele heimen innvendig. Plenen trenger ikke klippes og hekken - tja, det er ingen grunn til å stusse hekkbølgene egentlig i en så saktegående båt. Men det er klart det er vedlikehold å holde på med. Lars har vært riktig handy i dag og ordna noe på gassledningen og skrudd fast noen skruerog festet noen splinter. Pr. nå oppleves dette pusleriet litt koselig. Men kom gjerne og spør oss om fem år om dette med skruer og gassledinger og splinter.

Gode øyeblikk
Både i går og i dag har vi hatt noen gode øyeblikk. Nå som vi ikke logger nautiske mil, her vi bor oss inn i Kristiansund - så får vi heller logge gode øyeblikk:
I går fikk jeg et hjertevarmt gjensyn med Anne Britt som har bosatt seg på vakre Averøya. Hun tok oss med på guida tur i øyriket sitt: Atlanterhavsveien, Håholmen med Saga Siglar og hjem til sin egen gård der den arbeidsomme businessdama har bytta ut stresskofferten med felleskjøpetkjeldress og det gode liv på landet. Herlige Anne Britt! Sterkt møte. Ikke tull for engangs skyld i denne tullebloggen.


I dag logget vi gode øyeblikk på kafeen "Bestemors hage" i parken i Kristiansund. Der var alt så idyllisk og skjønnt at tilogmed alle ungene som måtte være hjemme med mammane sine pga streik var helt gode og skjønne. Det var bare å kose seg med synet av unger og kaffe latte og sprenggravide mammaer. Etterpå syklet vi på grønne stier, som man gjør om våren, men dæ så kaldt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar